Koncert Piano.pl został zarejestrowany podczas jednej z edycji Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. Dorota Miśkiewicz, wokalistka, okazjonalnie także skrzypaczka, koncertem Piano.pl składa hołd polskiej pianistyce. Spośród wielu doskonałych muzyków, to właśnie pianiści wiodą w Polsce prym. Jako że gatunkiem najbliższym Dorocie Miśkiewicz jest jazz, artystka podkreśla nade wszystko dokonania polskich pianistów jazzowych, którzy spektakularnie podążają drogą wyznaczoną niegdyś przez światowej sławy muzyka, Krzysztofa Komedę. Drogą wyznaczoną także przez Fryderyka Chopina, który był nie tylko znakomitym kompozytorem, pianistą, ale i… improwizatorem!
Koncert Piano.pl jest kontynuacją bezprecedensowego wydarzenia zrealizowanego w maju 2016 roku w Warszawie, podczas którego na jednej scenie wraz z Dorotą Miśkiewicz zaprezentowali się Leszek Możdżer, Włodzimierz Nahorny, Marcin Wasilewski, Grzegorz Turnau, Andrzej Jagodziński, Bogdan Hołownia, Krzysztof Herdzin, Dominik Wania, Michał Tokaj, Piotr Orzechowski, Tomasz Kałwak, Lutosławski Piano Duo (Bartek Wąsik i Emilia Sitarz), Atom String Quartet oraz gościnnie Henryk Miśkiewicz.
Płyta CD I DVD z rejestracją koncertu miała swoją premierę 28 października 2017 wywołując ogromne uznanie krytyków i środowiska muzycznego, które przełożyło się na przyznanie płycie następujących nagród i wyróżnień, m.in. nomimacje do Fryderyka 2016 w kategoriach Jazzowy Artysta Roku i Jazzowy Album Roku, podwójne zwycięstwo w ankiecie Jazz Top 2016 czytelników magazynu „Jazz Forum”: Album Roku i Wydarzenie Roku, nominacja do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016 w kategorii Osobowość Roku.
Na płycie nagrane zostały piosenki należące do kanonu polskiej muzyki, a ich wybór podyktowany został osobistymi sympatiami Doroty, subiektywnym odczuwaniem muzyki i tekstu: „Krótka bajka”, „Nie jest źle”, „Ostatni”, „Bądź mi tatą”, „Tak jak w kinie”, „Rebeka”, „Pragnę być jeziorem”, „Sprzedaj mnie wiatrowi”, „La valse du mal”, „Spokojne życie”, „Gram o wszystko”, „Jej portret”, skomponowane przez Krzysztofa Komedę, Jerzego Wasowskiego, Zygmunta Białostockiego, Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, Zbigniewa Namysłowskiego, Włodzimierza Nahornego, Stanisława Sojkę, Grzegorza Turnaua i Edytę Bartosiewicz.
Decyzje aranżacyjne dotyczące wybranych utworów pozostawione zostały pianistom. Niektóre aranżacje są zaskakujące, pokazują nowe oblicze mniej lub bardziej znanych piosenek, inne dążą do prostoty, nie odbiegając znacznie od oryginałów. Jedne i drugie zachwycają!
„Zaproszeni do współpracy pianiści stanowią swoisty panteon mistrzów interpretacji i improwizacji – pisał na łamach „Jazz Forum” w pięciogwiazdkowej recenzji Piotr Kałużny - Każdy z nich stworzył swoją grą interesujący, sobie właściwy świat dźwięków, zaskakujący wyobraźnią i konsekwencją realizacji. Ale tak naprawdę, to Dorota Miśkiewicz swoją barwą głosu, muzykalnością i interpretacją jest tym wykonawcą, który łączy te mocno zindywidualizowane światy dźwięków w jedną, zróżnicowaną w nastrojach, ale jednorodną stylistycznie opowieść.”
Zaproszeni goście reprezentują trzy różne pokolenia: Nahorny – rocznik 1941, Hołownia – 1957, Tokaj – 1974. Każdy z nich demonstruje inny, oryginalny styl i unikalne brzmienie, ale łączy ich głęboka wrażliwość na muzykę, fantazja improwizatorska, wszechstronne zainteresowania i rzadka umiejętność akompaniowania wokalistom. Każdy zasługuje na miano „poety fortepianu”.
KB, fot. materiały prasowe CKiS
Napisz komentarz
Komentarze