Sekstet pianisty Kamila Piotrowicza tworzą młodzi muzycy, którzy podczas koncertów oprócz swojej twórczości prezentują również doskonałe zgranie. Nagrany w tym składzie album „Popular Music” był jednym z najciekawszych wydawnictw 2016 roku. Nominowana do nagrody Fryderyka płyta wzbudziła zachwyt krytyków. Podkreślano niezwykłe brzmienie sekstetu, zgranie i maestrię instrumentalną muzyków, ale przede wszystkim – znakomite kompozycje autorstwa lidera zespołu.
Rzeczywiście, „Popular Music” zawiera starannie przemyślaną, intrygującą formalnie i dopracowaną w szczegółach muzykę. Utwory Piotrowicza obfitują w zmiany tempa, skrzą się od pomysłów, kolejnych wątków przechodzących jeden w drugi.
Tytuł płyty ma wymowę nieco ironiczną, bo w żadnym wypadku nie jest to muzyka popularna. Sam autor zresztą w wywiadach jasno deklaruje, że nie lubi muzyki popularnej, jej monotonii, ubóstwa pomysłów, natrętnej powtarzalności. Wszyscy członkowie sekstetu są wytrawnymi jazzmanami, doskonałymi improwizatorami, ale Piotrowicz traktuje ich jak malarz kolory na swojej palecie. Oczywiście jest tu miejsce na partie solowe, ale muszą one wpisać się w określoną przez autora logikę rozwoju kompozycji. To muzyka pisana na tych, a nie innych instrumentalistów, w założeniach kompozycyjnych uwzględniająca ich możliwości, barwy i preferencje.
Wiele się mówi o wpływie Komedy na polski jazz. Co roku powstają projekty muzyczne wskrzeszające tematy autora „Astigmatic”. Kamil Piotrowicz jest chyba jego najbardziej konsekwentnym, logicznym, a jednocześnie najbardziej kreatywnym spadkobiercą. Idee Komedowskie wprowadza w XXI wiek, rozbudowuje o swoją współczesną zarówno jazzową, jak i klasyczną erudycję.
Kamil Piotrowicz
(ur. 07.08.1992) – pianista i kompozytor. Nominowany do nagrody „Fryderyk 2019” oraz „Fryderyk 2017” za autorskie albumy „Product Placement” oraz „Popular Music” wraz z Kamil Piotrowicz Sextet. Ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie kompozycji prof. Leszka Kułakowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze. Twórca niezależnej oficyny wydawniczej ‚Howard Records’ oraz festiwalu ‚Idealistic’. Jest liderem i członkiem zespołów Kamil Piotrowicz Sextet, LAWAAI, Wojtczak / Piotrowicz, HAŁVAA. Koncertował w Danii, Szwecji, Niemczech, Czechach, na Słowacji, Węgrzech, Polsce, jak i również w Afryce.
W 2015 r. nakładem słowackiej firmy Hevhetia ukazał się debiutancki album jego kwintetu „Birth”. Wszystkie kompozycje na tę płytę napisał sam, oprócz interesująco zinterpretowanego tematu Footprints Wayne’a Shortera. Zadziwiała wszechstronność młodego kompozytora. Równie dobrze radził sobie ze współczesnym mainstreamem jazzowym, klasycyzującą europejską muzyką improwizowaną, opracowaniem folkloru kaszubskiego, czy free jazzem.
Rok później, już na czele swojego sekstetu, rozwinął umiejętności kompozycyjne i aranżerskie na płycie „Popular Music”. W 2016 roku ukazała się płyta „Dark Matter” projektu Minim Experiment z jego udziałem (Kuba Wójcik, Luca Curcio, Albert Karch). Piotrowicz współpracuje z takimi muzykami jak Attila Muehl, Peter Bruun, Maciej Kądziela, Tomasz Dąbrowski, czy Jacek Kornacki. Jest laureatem nagród wielu konkursów, wśród których najważniejsze to Jazz nad Odrą (Nagroda Indywidualna za Kompozycję), Blue Note Jazz Competition w Poznaniu (Grand Prix), Krokus Jazz Festival (Grand Prix), a także Ogólnopolski Przegląd Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni (Grand Prix). Miasto Gdańsk przyznało mu Nagrodę dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, został również laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Otrzymał szereg nagród kulturalnych, m in. Zachodniopomorską Nagrodę Kulturalną „Pro Arte”, „Młody Twórca Kultury” Miasta Gdańska czy nominację do „Pomorskiej Nadziei Artystycznej”
Kuba Więcek
Jeden z najzdolniejszych polskich saksofonistów młodego pokolenia. Po ukończeniu liceum wyjechał do Amsterdamu, by kontynuować naukę gry na instrumencie. Odbył kilka podróży do Nowego Jorku, gdzie brał lekcje m.in. u Lee Konitza. Obecnie studiuje w Rhythmic Music Conservatorium w Kopenhadze. Miał okazję pobierać nauki od takich mistrzów jak Lee Konitz, Steve Lehman, Chris Speed, czy David Binney. Ma otwartą głowę, czerpie inspiracje z wielu gatunków – muzyki etnicznej, klasycznej, elektronicznej, rockowej, czy hip-hopowej. Grał z takimi artystami jak Mike Stern, Ralph Alessi, Gilad Hekselman, Rafał Sarnecki, Michał Barański, czy Łukasz Żyta.
W marcu tego roku ukazał się nakładem Polskich Nagrań/Warner Bros. jego album autorski „Another Raindrop”. To był pierwszy debiut w słynnej serii „Polish Jazz” od 28 lat! Płytę uznano za objawienie, a jej autor stał się niemal z dnia na dzień jednym z najbardziej rozpoznawalnych młodych jazzmanów w naszym kraju. W ślad za tym sukcesem otrzymał kilka prestiżowych nagród, m.in. „Mateusza Trójki” w kategorii „Muzyka Jazzowa – Debiut”.
Piotr Chęcki
Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie saksofonu Macieja Sikały. Uczestniczył w warsztatach prowadzonych przez takich luminarzy jak Seamus Blake, Clarence Penn, Kurt Rosenwinkel, czy Leszek Żądło. Jest członkiem licznych zespołów, jak Algorhythm, Chęcki/Zienkowski Quartet, Nene Heroine, Tomasz Chyła Quintet, Michał Bąk Trio, czy Sekstans. Zdobywał nagrody prestiżowych konkursów, m.in. dla najlepszego muzyka na Krokus Jazz Festival 2015 oraz Jazz Juniurs 2016, laureat European Jazz Contest, Blue Note Poznań Competition, Ogólnopolskiego Przegląd Gdyńskiego Sax Clubu, RCK Pro Jazz Festival Kołobrzeg. Współpracował z takimi muzykami jak Leszek Możdżer, Leszek Kułakowski, Sławek Jaskułke, Jerzy Małek, Wojtek Mazolewski, Dwiki Dharmawhan, Tymon Tymański, Tomasz Sowiński.
Emil Miszk
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Znakomity, pełen wyobraźni i świetny technicznie trębacz. Radzi sobie równie dobrze jako solista i członek sekcji dętej. Swoje zainteresowania dzieli pomiędzy jazz, muzykę klasyczną i popularną. Współpracował z takimi zespołami jak Jan Konop Big Band, Critical Level, Piotr Lemańczyk Quartet North, a także z rockową grupą Coma, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką, czy Capellą Gedanensis.
Andrzej Święs
Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Jest cenionym sidemanem, występował m.in. z takimi muzykami jak Lee Konitz, Greg Osby, George Garzone, Judy Bady, Keith Javors, Adam Pierończyk, Janusz Muniak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Joachim Mencel, Kuba Stankiewicz, Grzegorz Nagórski, Jacek Kochan, Aga Zaryan, Grace Kelly, Jason Palmer, Artur Dutkiewicz, Krzesimir Dębski.
Jest członkiem kwartetu Soundcheck oraz zespołów Zbigniewa Namysłowskiego, Marity Alban Juarez, Kocin Kociński Trio i Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio. Album tej ostatniej formacji był nominowany do nagrody „Fryderyk” w 2013 r.
Krzysztof Szmańda
Po ukończeniu Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles. Uczył się tam m.in. od takich muzyków jak Peter Erskine i Ndugu Chancler. Jako członek formacji Soundcheck zdobył Grand Prix konkursu w Usti nad Łabą 2004 i na festiwalu Jazz nad Odrą 2005 (został wówczas również wyróżniony nagrodą indywidualną).
Jego perkusja wspiera m.in. zespoły takich artystów jak Kuba Stankiewicz, Krzysztof Dys, Adam Pierończyk, Lora Szafran, Włodek Pawlik, Adam Bałdych, Janusz Szrom, czy Zbigniew Namysłowski. Na stałe współpracuje z kwintetem Kattorna, z którym zdobył m.in. nagrodę publiczności w konkursie Berlin Jazz Award, a także trzecią nagrodę Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze, tam otrzymał również nagrodę specjalną.
Ostatnio poświęca się muzyce improwizowanej m.in. w Wójciński/Szmańda Quartet, a także w zespołach Theo Jorgensmanna, Wacława Zimpela, czy Dominika Strycharskiego. Na stałe współpracuje z orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Oprac. KB, fot. Jakub Seydak, CKiS
Napisz komentarz
Komentarze