Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Referendum. Znane są już wszystkie 4 pytania

Znamy już czwarte pytanie w planowanym przez rządzących referendum. Ogłosił je w serwisie X Mariusz Błaszczak.

Pytanie będzie brzmiało: Czy popierasz likwidację bariery na granicy Rzeczypospolitej Polskiej z Republiką Białorusi? 

Referendum ma się odbyć razem z wyborami, które odbędą się 15 października. Zgodę na to musi jeszcze wydać Sejm. 16 i 17 sierpnia odbędzie się dwudniowe posiedzenie Sejmu, ma zająć się m.in. rozpatrzeniem wniosku o zarządzenie ogólnokrajowego referendum.

Przypomnijmy jeszcze trzy pierwsze pytania: 

  1. Czy popierasz wyprzedaż państwowych przedsiębiorstw?
  2. Czy jesteś za podwyższeniem wieku emerytalnego wynoszącego dziś 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn?
  3. Czy popierasz przyjęcie tysięcy nielegalnych imigrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki, zgodnie z przymusowym mechanizmem relokacji narzucanym przez biurokrację europejską?

Nie można nikogo zmusić do przyjęcia karty

O komentarz do pytań referendalnych sformułowanych przez PiS portal Wp.pl poprosił Wojciecha Hermelińskiego, byłego szefa Państwowej Komisji Wyborczej i sędziego Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku

– Referendum nie może być plebiscytem – powiedział. – Czy jesteś za wyprzedażą? Oczywiście, że każdy powie „nie”. To tak, jakby zadać pytanie: Czy chcesz być biedny i chory? Każdy powie, że „nie. 

To, czy referendum będzie ważne, zależy od frekwencji. Musi wziąć w nim udział ponad połowa uprawnionych do głosowania. Czy połączenie referendum z wyborami zwiększy frekwencję?

– To ma przyciągnąć więcej głosujących – odpowiada sędzia Hermeliński. – Czy będzie wiążące? Trudno powiedzieć. Coraz więcej osób deklaruje, że odmówi przyjęcia karty do referendum – podkreśla w rozmowie z portalem.

I dodaje: – Nie można nikogo zmusić do przyjęcia karty. Tutaj problemem jest to, że odmówić trzeba przed komisją. Nie każdy ma odwagę publicznie odmówić, szczególnie w małych miejscowościach.

Dlatego Wojciech Hermeliński podpowiada, że wyborca ma jeszcze inną możliwość:

– Jak ktoś nie odmówi i weźmie kartę, a nie będzie miał chęci brania udziału w referendum, może ją podrzeć. Wtedy ona nie zostanie zaliczana do frekwencji. Ustawa o referendum ogólnopolskim mówi, że „karta całkowicie przedarta wyjęta z urny przez komisję, to głos nieważny”, a głosów nieważnych nie liczy się do kworum potrzebnego do ważności wyboru. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

abs 16.08.2023 07:12
Teraz sejm zajmie się wnioskiem o zarządzenie ogólnokrajowego referendum. Jednakże okazało się, że dwa pytania pierwotnie ogłaszane przez PiS nieco zmieniły swoje brzmienie.Pierwsze pytanie brzmiało:""Czy popierasz wyprzedaż państwowych przedsiębiorstw?", ale we wniosku już brzmi:""Czy popierasz wyprzedaż majątku państwowego podmiotom zagranicznym, prowadzącą do utraty kontroli Polek i Polaków nad strategicznymi sektorami gospodarki?". Drugie pytanie brzmiało:"Czy jesteś za podwyższeniem wieku emerytalnego wynoszącego dziś 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn?".We wniosku już brzmi:""Czy popierasz podniesienie wieku emerytalnego, w tym przywrócenie podwyższonego do 67 lat wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn?". Mają nas za kompletnych idiotów, którymi można manipulować jak tylko się chce! Z drugiej zaś strony w samym PIS musi być niezły bajzel aby nie można było ustalić brzmienia pytań nim je ogłosi się publicznie!Ciekawe jakie dalsze losy będą tej karuzeli głupoty zwanej "referendum"?!

qwerty 16.08.2023 07:07
1. Czy jesteś za osądzeniem i skazaniem na karę dożywocia pisowskiej agentury i sługusów kościoła katolickiego? 2. Czy jesteś za osadzeniem starego dziada zwanego prezesem w zakładzie zamkniętym?

Fak ju 15.08.2023 20:36
Nie mam zamiaru brać udziału w tym kabarecie. ***** ***

Straszne! 15.08.2023 19:16
Co to za głupoty. Kto układał te pytania? Nie chodzi o sens a o forme. Mentalna tragedia i prymitywizm tworczy.

abs 15.08.2023 17:05
Jednego nie rozumiem! Kaczyński,Morawiecki i inni stale powtarzają, że największym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa jest Tusk. Jeśli faktycznie tak jest to po co pytanie o osławiony płot na wschodzie, a przede wszystkim dlaczego zadłużamy się na dziesięciolecia w pozyskaniu sprzętu bojowego?! Czyżby Polska była jedynie grupą osób?

Wierny czytelnik 15.08.2023 15:43
Dlaczego wasz formularz (tu akapit) nie trzyma akapitów?

ha ha 15.08.2023 14:10
Wieś tańczy, bawi się i śpiewa - ciąg dalszy A potem już tylko potop!

Dorcia 15.08.2023 14:01
Gdy moja córka chodziła do III lub IV klasy podstawówki na pytanie nauczycielki który zawód jest najlepszy wypaliła: emerytka,bo nigdzie nie wychodzi a listonosz pieniążki przynosi".Podpatrzyła jak babcia ma dobrze i wówczas uznała to "zajęcie" za idealne.

WIŚNIA 15.08.2023 13:48
Referendum jak na śląsku w 45 roku wtedy 3x tak teraz 4xnie, chamstwo i debilizm.

naród 15.08.2023 13:55
WIŚNIA 15.08.2023 13:48
Referendum jak na śląsku w 45 roku wtedy 3x tak teraz 4xnie, chamstwo i debilizm.
Na jakim Śląsku skoro odbyło się w całym kraju?! Jaki 1945r. skoro haniebne referendum miało miejsce w 1946r.?!

Zdegustowany 15.08.2023 14:39
To, że ktoś słabo zna historię, nie znaczy, że jego osąd absurdalnego pseudoreferendum kacyka jest błędny.

polon 15.08.2023 13:44
Pytania z sugerowaną odpowiedzią niczego nierozwiązujące!Przedsiębiorstw państwowych obecnie jest chyba z 17 z czego kilka w upadłości lub likwidacji.Na całym świecie społeczeństwo chce przechodzić wcześniej na emeryturę lecz niemożliwością jest to pogodzenie z godziwym świadczeniem.UE z racji przyjęcia tak wielkiej ilości uciekinierów wojennych sama wskazuje,iż mamy prawo odmówić przyjęcia innych.Poza tym jak pisowski rząd przyjmował i przyjmuje setki tysięcy robotników z Afryki i Azji to nikt o zgodę nas się nie pytał!Jeszcze pisowskie MSZ ułatwiło im procedurę pobytu w kraju.Żadna z partii politycznych nie postuluje o likwidację bariery więc po diabła to pytanie.Raczej należałoby podwyższyć płot o kilka kilometrów aby rakiety,balony,bojowe śmigłowce nie naruszały naszego nieba.Słusznie Hermeliński zauważył-to plebiscyt,robienie z ludzi idiotów!Te wydatkowane ok.100 mln.zł. na pseudo referendum można byłoby przeznaczyć na któreś szpitale!!!

Przytomny 15.08.2023 13:21
Nieprawidłowo relacjonujecie wypowiedź Hermelińskiego. Karta przedarta to nie głos nieważny, tylko karta nieważna, czyli brak głosu, nie liczy się do frekwencji. Natomiast głos nieważny, to głos oddany niezgodnie z zasadami głosowania, np. obie odpowiedzi zaznaczone znakiem x, ale na ważnej karcie do głosowania. Taki nieważny głos jak najbardziej liczy się do frekwencji.

Przytomny 15.08.2023 14:29
Ciekawe o co chodzi z tymi minusami. Minusujący uważają, że napisałem nieprawdę? A z ustawą o referendum to się minusujący zapoznali? A może to po prostu tupanie ze złości, że czytelnicy dowiedzą się, jak naprawdę wyglądają regulacje prawne? A któż to tak się złości na kaganek oświaty? Ci, co niosą krużganek?

czytelnik 15.08.2023 16:44
Chłopie, nie denerwuj się bo tutaj Pulitzera nie dają! Mnie kiedyś w niespełna kilkanaście minut przybyło ponad 50 czerwonych łapek i się nie przejąłem, gdyż słusznie napisałem. Jak ktoś jest podły i złośliwy to pisanie do rozumy (jeśli coś jeszcze z niego pozostało!) nic nie pomoże.

Przytomny 15.08.2023 17:12
Nie chodzi o tych minusujących, tylko o tych, którzy mogliby pomyśleć, że wprowadzam ich w błąd. A nie wprowadzam, piszę dokładnie to, co wyjaśniał Hermeliński oraz przytaczam odpowiednie przepisy. Chodzi tylko o to, żeby czytający mieli pewność, że jest to prawidłowe objaśnienie oraz żeby przy okazji sprostować mylną informację jakoby karta całkowicie przedarta była głosem nieważnym. Tymczasem to w ogóle nie jest głos, tylko przewidziana przez ustawę forma nie wzięcia udziału w głosowaniu. Samych minusujących mam gdzieś, to zapewne osobnicy usiłujący siać zamęt.

Przytomny 15.08.2023 15:12
Jak się komuś nie podobają obowiązujące (jeszcze) w Polsce regulacje prawne, to nie mnie minusować, tylko te regulacje. Jakim trzeba być debilem, żeby tupać na rzeczywistość? rzeczywistość można się starać zmienić albo ją konserwować, natomiast tupać na nią może tylko idiota.

Przytomny 15.08.2023 15:41
Ustawa o referendum ogólnokrajowym Rozdział 4 Ustalenie wyników głosowania i wyniku referendum Art. 22. 1. Niezwłocznie po zakończeniu głosowania komisja obwodowa ustala liczbę niewykorzystanych kart do głosowania i umieszcza je w zapieczętowanym pakiecie. 2. Komisja obwodowa ustala na podstawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum liczbę osób uprawnionych do głosowania oraz liczbę osób, którym wydano karty do głosowania. 3. Przewodniczący komisji obwodowej w obecności jej członków otwiera urnę, po czym komisja liczy wyjęte z urny karty do głosowania. - 8 - 4. Komisja obwodowa na podstawie liczby kart ważnych, wyjętych z urny, ustala liczbę osób, które wzięły udział w referendum. 5. Kart do głosowania przedartych całkowicie nie bierze się pod uwagę przy obliczeniach, o których mowa w ust. 4 Tu sobie możecie minusować do woli, komisje wyborcze na pewno się tym przejmą.

mj82 15.08.2023 12:47
PiS pyta o prywatyzację państwowych przedsiębiorstw po tym jak sprzedał Lotos... J384ni hipokryci.

abcdef 15.08.2023 13:08
Skoro bardzo nowoczesną rafinerię Lotosu sprzedano za bezcen, to komuś (wiadomo komu) musiało się to sowicie opłacić.

WIŚNIA 15.08.2023 14:04
Lotos nie został sprzedany, Lotos jest zastawem pod zaciągnięty kredyt od saudyjskiej firmy, dlatego rząd nie chce ujawnić ceny za jaką lotos został sprzedany, i na jakich warunkach.Jak nie spłacimy długu w ustalonym terminie to Saudyjczycy przejmą cały lotos ale o to pis już się nie martwi, byle tylko mieć pieniądze na różne +.

abcdef 15.08.2023 14:45
Jeszcze, żeby suweren wiedział: To nie Tusk sprzedał Lotos za bezcen.

Podpis 15.08.2023 16:14
Oczywiście, bo już wcześniej prawie wszystko sprzedał.

yes 16.08.2023 06:15
Podpis 15.08.2023 16:14
Oczywiście, bo już wcześniej prawie wszystko sprzedał.
Rzeczywiście rząd PO-PSL większość przedsiębiorstw sprywatyzował lecz pieniądze przeznaczył na bardzo wiele programów.Sam Macierewicz kilka z nich anulował i przeznaczył kasę na konsumpcję.Kupili władzę za socjale a teraz "modernizują" armię za pożyczone pieniądze z wysoko oprocentowanych kredytów w bankach komercyjnych.Gdzie tu jest logika?!

Reklama
Reklama
Reklama
zachmurzenie duże

Temperatura: -1°C Miasto: Kalisz

Ciśnienie: 995 hPa
Wiatr: 5 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer) OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer) WSK "PZL-KALISZ" S.A. zatrudni pracownika na stanowisko: OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer). Do zadań pracownika będzie należeć: Realizacja zadań zgodnie z dokumentacją techniczną Obsługa obrabiarek skrawających Kontrola detali przy użyciu narzędzi pomiarowych Przestrzeganie procedur jakościowych i zasad BHP Od kandydatów oczekujemy: Wykształcenie techniczne Umiejętność pracy z dokumentacją techniczną Praktyczna znajomość przyrządów i metod pomiarowych Znajomość podstaw obróbki skrawaniem Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku Nastawienie na wysoką jakość pracy Gotowość do pracy zmianowej Rodzaj umowy o pracę: umowa o pracę Miejsce pracy: Kalisz W zamian oferujemy: Wdrożenie do pracy Stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę Długoterminowe perspektywy Satysfakcjonującą pracę w przyjaznej atmosferze Pakiet socjalny Aplikację można składać osobiście w siedzibie firmy: WSK "PZL-KALISZ" S.A. ul. Częstochowska 140, 62-800 Kalisz lub przesłać na e-mail: [email protected] W aplikacji prosimy o umieszczenie klauzuli: Na podstawie art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Oz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1), dalej "ROOD": oświadczam, iż wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego"PZL-KALISZ" S.A. z siedzibą w Kaliszu (62-800) przy ul. Częstochowskiej 140, zwaną dalej WSK "PZL-KALISZ" S.A., moich danych osobowych zawartych w aplikacji w celu rekrutacji na stanowisko: PRACOWNIK PRODUKCYJNY Informacja dla kandydatów do pracy w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-KALISZ" S.A. znajduje się pod adresem Polityka RODO ( wsk.kalisz.pl ) Zastrzegamy sobie możliwość kontaktu tylko z wybranymi kandydatami.
Reklama