Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

TARASIN: spotkania, wykłady, warsztaty, projekcje

Galeria Sztuki Współczesnej im. Jana Tarasina wciąż poszerza wachlarz swych propozycji. Realizacja kolejnych wystaw to dla zespołu pod wodzą Joanny Dudek stanowczo za mało, aby skupić uwagę jak największej ilości osób zainteresowanych nie tylko sztuką plastyczną, ale także refleksją o sztuce w ogóle. Stąd bogaty plan spotkań w placówce zarówno z artystami, jak i teoretykami sztuki, myślicielami, koordynatorami artystycznych projektów czy kuratorami wystaw.
TARASIN: spotkania, wykłady, warsztaty, projekcje

Galeria Tarasina zdecydowanie zaprzecza obiegowemu wyobrażeniu o świecącym pustkami ośrodku wystawienniczym, do którego raz na miesiąc zagląda przypadkowy gość i to z pytaniem: „Wydział Paszportowy to tutaj?”. Może nie odwiedzają jej tłumy, jak galerie handlowe, ale przecież w działalności galerii sztuki nie tylko ilość zwiedzających jest najważniejsza. Na pewno będzie ich więcej, bo jest w czym wybierać, o czym przekonują nas choćby wydarzenia ostatnich kilku dni.

W środowy wieczór odbyło się spotkanie podsumowujące program performatywny, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod hasłem „Powrót (do) przyszłości”. Powstałą w jego efekcie publikację omawiał kurator projektu Mateusz Szymanówka wspomagany pytaniami współredaktorki Katarzyny Koślacz. Projekt, przypomnijmy, realizowany od kwietnia do października 2016 roku złożony był z czterech odsłon, podczas których każdorazowo Galeria pokazywała dwie prace polskich choreografów młodego pokolenia, zapraszała do dyskusji z artystami wizualnymi uprawiającymi między innymi performance oraz kuratorkami i autorkami tekstów o sztuce. Wybrane prace stały się punktem wyjścia do szerszej dyskusji o praktykach performatywnych w kontekście sztuk wizualnych i sztuk performatywnych. Z jednej strony chodziło o rozmowę o przeszłości (albo przeszłościach) światowego i polskiego performance’u, z drugiej – przyjrzenie się konkretnym działaniom na współczesnym polu performatywnym. Książka jest podzielona na trzy części. Na pierwszą z nich składają się informacje o pracach prezentowanych w ramach cyklu, dokumentacja fotograficzna, a także udostępnione przez artystów materiały z procesu twórczego: teksty, notatki i rysunki, przybliżające metody poszczególnych autorów oraz język, którego używają do opisu własnej praktyki. W drugiej części znajdują się skrócone zapisy czterech debat, które odbyły się w ramach „Powrotu (do) przyszłości”. Ostatnia część zawiera teksty osób, które prowadziły dyskusje w ramach projektu a w publikacji jedynie rozwijają wybrane wątki z rozmów z artystami oraz próbują odpowiedzieć na niektóre z pytań pojawiających się w debatach. Podczas środowego spotkania kurator „Powrotu (do) przyszłości”, Mateusz Szymanówka, podkreślił, że książka ta nie może oczywiście zastąpić czynnego uczestnictwa w pokazach. Jest przede wszystkim podsumowaniem projektu, ale także materiałem badawczym, w jaki sposób budowane są same scenariusze oraz współpraca między artystami. Takiej publikacji jeszcze w Polsce nie wydano – stąd też jej oryginalna forma.

W piątkowe popołudnie Galeria Tarasina zaprosiła z kolei na realizowany w ramach cyklu „Wyzwania sztuki” wykład profesora Szymona Wróbla pt. Obrazy mimo woli. Wokół obrazu myśli Georgesa Didi-Hubermana”. Uznawany za jednego z najlepszych badaczy teorii obrazów historyk sztuki w publikacji „Przed obrazem” nie tylko postawił pytanie „jak patrzymy?”, ale uzasadnił, że widzenie jest związane z wiedzą, że oko naiwne nie istnieje a obrazy tak naprawdę obejmujemy słowami, procesami poznania i kategoriami myślowymi. Szukając sposobów krytyki poznania obrazu Didi-Huberman odwołał się do Freuda. Dzięki temu w równaniach między reprezentacją a prezentacją, symbolem a symptomem, określeniem a nadokreśleniem, widzialnością a wizualnością pojawiło się miejsce dla zasady niepewności związanej z „nie-wiedzą”. Na ile więc, zgodnie z pryncypiami nowej historii sztuki, obraz wymyka się oku? – to jedno z pytań, które padło podczas wykładu Szymona Wróbla - profesora filozofii w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, który wcześniej przez piętnaście lat związany był z WPAUAM w Kaliszu.

W sobotę zaś odbyła się druga część Warsztatów Kuratorskich z Anią Batko, która miała charakter bardziej praktyczny. Wcześniej, każdy z uczestników otrzymał „swoją” wystawę, do której miał napisać własny tekst kuratorski. Na jego przygotowanie przeznaczone były dwa tygodnie. Uczestnicy pracowali zatem na napisanych przez siebie tekstach, dzieląc się swoimi doświadczeniami i metodami pracy. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę, że Galeria Sztuki im. Jana Tarasina właśnie ogłosiła konkurs na kuratorski projekt wystawy indywidualnej lub zbiorowej, prezentującej najistotniejsze zjawiska wpisujące się w aktualne tendencje polskiej sztuki współczesnej. W konkursie mogą wziąć udział zarówno kuratorzy indywidualni, jak i zespoły kuratorskie, a zgłoszenia przyjmowane są do 20 maja. Szczegóły i regulamin konkursu do pobrania na stronie internetowej: http://tarasin.pl/nabor-wnioskow-do-konkursu-dla-kuratorow/.

W kwietniu ponadto odbędą się dwie filmowe projekcje w ramach cyklu „Kino (na) sztuki”. W czwartek, 13 kwietnia, o godzinie, 18.00, będzie można obejrzeć dokument „Sól Ziemi” Wima Wendersa i Juliano Ribeiro Salgado. Film pokazuje życie Sebastião Salgado i jego prace, dzięki którym stał się jednym z najsłynniejszych fotografów na świecie. Dwa tygodnie później, czyli 27 kwietnia Galeria pokaże „Człowieka” Yanna Arthus-Bertranda. Wybitny francuski fotograf i dokumentalista dotarł do ponad 2 000 rozmówców w 60 krajach: od pracowników w Bangladeszu, chłopów w Mali, przez afgańskich uchodźców i bojowników na Ukrainie, po amerykańskich więźniów skazanych na karę śmierci. Rozmawiając szukał odpowiedzi na pytania: Co tak naprawdę znaczy być człowiekiem w dzisiejszych czasach? Co jest sensem życia? Czy różnice między nami są rzeczywiście tak wielkie? A może łączy nas więcej niż sobie wyobrażamy?

R. Kuciński, zdj. autor oraz A. Kempa (Galeria Tarasina)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
pochmurnie

Temperatura: -1°C Miasto: Kalisz

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 12 km/h

OSTATNIE KOMENTARZE
Autor komentarza: Ha ha HalskiTreść komentarza: Darmowe? Chyba w parku miejskim, albo pod mostem na Warszawskiej...Data dodania komentarza: 22.11.2024, 20:22Źródło komentarza: Tego jeszcze u nas nie było DARMOWE SPOTKANIE W KALISZUAutor komentarza: kkkkTreść komentarza: Bloki wybudowane przez KSM w Kaliszu w latach siedemdziesiątych miały taki wynalazek. Od środka klamka a na zewnątrz tylko gałka do zatrzaśnięcia drzwi za sobą przy wyjściu z mieszkania. Córka sąsiadów często zatrzaskiwała drzwi i przychodziła do mieszkania moich rodziców by przez balkon który był obok wejść do swojego domu.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:29Źródło komentarza: Zatrzaśnięte drzwi, a w środku małe dziecko. Matka nie mogła dostać się do malucha!Autor komentarza: kaliszaninTreść komentarza: 15 minut temu komentarz miał jedną zieloną i jedną czerwoną łapkę,"życie" gratuluję inwencji oraz oszustwa!Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:26Źródło komentarza: Zatrzaśnięte drzwi, a w środku małe dziecko. Matka nie mogła dostać się do malucha!Autor komentarza: klaTreść komentarza: Skoro policja stwierdziła,że wszystko jest w porządku to rozpatrywanie zdarzenia pod kątem wyjścia matki i pozostawienia samego malucha jest bezcelowe.Mogła wyjść z mieszkania aby list od listonosza odebrać,posprzątać klatkę schodową na swojej kondygnacji,oddać sąsiadce pożyczony cukier,a nawet nagły przeciąg mógł drzwi zatrzasnąć.Błędem jest stosowanie przy małym dziecku zatrzaskowego zamka.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 17:00Źródło komentarza: Zatrzaśnięte drzwi, a w środku małe dziecko. Matka nie mogła dostać się do malucha!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer) OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer) WSK "PZL-KALISZ" S.A. zatrudni pracownika na stanowisko: OPERATOR MASZYN (tokarz, szlifierz, frezer). Do zadań pracownika będzie należeć: Realizacja zadań zgodnie z dokumentacją techniczną Obsługa obrabiarek skrawających Kontrola detali przy użyciu narzędzi pomiarowych Przestrzeganie procedur jakościowych i zasad BHP Od kandydatów oczekujemy: Wykształcenie techniczne Umiejętność pracy z dokumentacją techniczną Praktyczna znajomość przyrządów i metod pomiarowych Znajomość podstaw obróbki skrawaniem Mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku Nastawienie na wysoką jakość pracy Gotowość do pracy zmianowej Rodzaj umowy o pracę: umowa o pracę Miejsce pracy: Kalisz W zamian oferujemy: Wdrożenie do pracy Stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę Długoterminowe perspektywy Satysfakcjonującą pracę w przyjaznej atmosferze Pakiet socjalny Aplikację można składać osobiście w siedzibie firmy: WSK "PZL-KALISZ" S.A. ul. Częstochowska 140, 62-800 Kalisz lub przesłać na e-mail: [email protected] W aplikacji prosimy o umieszczenie klauzuli: Na podstawie art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Oz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1), dalej "ROOD": oświadczam, iż wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego"PZL-KALISZ" S.A. z siedzibą w Kaliszu (62-800) przy ul. Częstochowskiej 140, zwaną dalej WSK "PZL-KALISZ" S.A., moich danych osobowych zawartych w aplikacji w celu rekrutacji na stanowisko: PRACOWNIK PRODUKCYJNY Informacja dla kandydatów do pracy w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-KALISZ" S.A. znajduje się pod adresem Polityka RODO ( wsk.kalisz.pl ) Zastrzegamy sobie możliwość kontaktu tylko z wybranymi kandydatami.
Reklama