Fotografie zostały wykonane przez studentów i osoby związane z Pracownią Cyfrowej Edycji Obrazu WP-A, przy wsparciu organizacyjnym Fundacji Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”. Modelami są przyjaciele, czasem najbliżsi młodych fotografów. - Koncepcja zrodziła się w trakcie pracy nad ćwiczeniem będącym fotograficzną, artystyczną interpretacją emocji – mówi prof. zw. dr hab. Małgorzata Garda, inicjatorka przedsięwzięcia, kierująca PCEO WP-A. – Studenci podczas korekt omawiając swoje prace, często były to portrety, budowali narracje, które wydały mi się znaczące, ponieważ prezentowały autentyczne, bezpośrednie sytuacje. Poruszając motywy osobiste swoich modeli, pokazywali jacy są i jak żyją, ich słabości, siłę i entuzjazm – wyjaśnia.
Każda fotografia to historia życia. Jak mówiła podczas wernisażu prof. Garda, zdjęcia można wieloznacznie interpretować, inspirują wyobraźnię, ale uzupełnione tekstem precyzyjnie oddają sytuację modela. Stąd dopełnienie obrazu informacją o jego bohaterze. - Każdego modela poproszono o sformułowanie motta, będącego przekazem dla następnego pokolenia, a wynikającego z osobistego doświadczenia – dopowiada Leszek Kubiak z Pracowni Cyfrowej Edycji Obrazu WP-A, także autor jednej z fotografii. – Motto ma wyjątkową wartość, zachęca do głębszych przemyśleń nad przemijaniem.
Wystawie towarzyszy katalog, składający się z fotografii, życiorysu i motta, który nie ma jedynie znaczenia regionalnego i sentymentalnego, ale jest źródłem wiedzy na temat: życia, ludzi i ich mijającej estetyki. Jest uniwersalną refleksją adresowana do ‘następnych’.
Wystawa po raz pierwszy prezentowana była na ogrodzeniu Łazienek Królewskich w Warszawie, obejrzało ją kilkanaście tysięcy widzów. Następnie „Oblicza starości” prezentowano na ogrodzeniu Wojewódzkiego Domu Kultury im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Kielcach. Projekt zakończy ekspozycja w Poznaniu.
Wystawa została sfinansowana przez Miasto Stołeczne Warszawa przy pomocy organizacyjnej Fundacji "Porozumienie Bez Barier".
RED, fot. Adrian Jarzębowski
Napisz komentarz
Komentarze