Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Sztuka w procesie…

Na sympozjum naukowe pod kierunkiem prof. dr hab. Iwony Szmelter z warszawskiej ASP zaprasza kaliska Galeria Tarasina. W środę, 18 października, w godzinach od 11.00 do 15.00, będzie można poznać tajniki konserwacji trójprzestrzennych prac Jana Tarasina, podyskutować o renowacji dzieł, w której używane są np. rośliny, posłuchać wykładu o dokumentacji dzieł efemerycznych i performatywnych oraz poznać najbardziej niekontrolowane procesy w sztuce pokazane na ostatnim 57. Biennale w Wenecji.
Sztuka w procesie…

Sztuka współczesna w swoim charakterze materialnym, jak i niematerialnym, stawia przed konserwatorami nowe zadania. Sztuki wizualne w swojej „nieznośnej lekkości bytu” powstają dziś w procesie, który nie ma ograniczeń konceptualnych i materialnych. Ich tworzywem może być wszystko... Dla uchwycenia integralności dzieł, ich znaczenia i kontekstu niewystarczająca jest już konserwacja i dokumentacja rozumiana jako zapis, ale ważna staje się także rekonstrukcja intencji autora w trakcie procesu tworzenia. Efemeryczność zdarzeń w polu sztuk eksperymentalnych i performatywnych wymaga więc często działań o charakterze rekonstrukcji, emulacji, czy re-enecmentu. Dla zachowania dorobku kultury konserwator musi więc nierzadko podążyć drogą przygody..., pamiętając o uregulowaniach prawnych.


W ramach sympozjum pod hasłem „Sztuka w procesie - o lekkości bytu?” galeria mieszcząca się przy placu św. Józefa 5 zaprasza na spotkanie ze sztuką współczesną i jej ochroną na przykładzie prac artystów takich jak Jan Tarasin, Alina Szapocznikow, Tadeusz Kantor, Paweł Althamer, Michelangelo Pistoletto, Bruno Catalano i Michael Blaza oraz twórców bio-artu i land-artu. Wybór metodologii i postawy badacza dzieł sztuki współczesnej zostanie także jasno wyartykułowany po to, aby zaprezentować i omówić wyniki badań w zakresie wybranych problemów.

Oto szczegółowy program Sympozjum:
• Iwona Szmelter: „NIEZNOŚNA LEKKOŚĆ BYTU?” - rzekoma łatwość tworzenia artystów współczesnych a trud zachowania integralności utworów i konserwacji sztuki najnowszej
• Maja Klimza-Pęksyk: PRÓBA REKONSTRUKCJI PROCESU TWÓRCZEGO JANA TARASINA - dzieła trójprzestrzenne – Relief kolorowy (ok. 1967 r.), Relief granatowy i Relief różowy (ok. 1974 r.)
• Monika Jadzińska: NIEZNOŚNA ZMIENNOŚĆ MATERII. Tworzywa sztuczne w sztuce polskiej
• Monika Supruniuk: (NIE)ZMIENNOŚĆ. Konserwacja i restauracja time-based media na przykładzie filmu nakręconego aparatem „Oko” Kazimierza Prószyńskiego
• Anna Kowalik: ROŚLINA JAKO MEDIUM. Problematyka ochrony sztuki współczesnej z elementami roślinnymi
• Łukasz Guzek: DOKUMENTACJA, CZYLI JAK ZOBACZYĆ NIEWIDOCZNE
• Joanna Bruś: SZTUKA NIETRWAŁA (NIE)KONTROLOWANA na 57. BIENNALE w WENECJI



Jak zapewnia i zachęca na facebookowym profilu galerii jej dyrektor, Joanna Dudek, można się spóźniać i skorzystać z wykładów wybiórczo. Sympozjum zostało zorganizowane w ramach obchodów 40-lecia Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu pod opieką naukową prof. dr hab. Iwony Szmelter, która kieruje Międzykatedralną Pracownią „NOVUM” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Odwiedzając Galerię Sztuki można przy okazji zobaczyć wyjątkową wystawę prac patrona galerii „Jan Tarasin – ciąg dalszy”, której ekspozycja została przedłużona do 27 października. Prof. Szmelter jest jej kuratorem. W ramach realizowanej permanentnie przez galerię akcji „Postój ze sztuką” w tej chwili na autobusowych przystankach oglądać można kilka obrazów Tarasina. Korzystając z miejskiej komunikacji lub podczas spacerów warto zwrócić uwagę na przystanki przy ulicach Harcerskiej i Parczewskiego, Nowym Rynku, Złotym Rogu, dawnym Kinie Kosmos oraz na placu Jana Pawła II.

R. Kuciński, zdj. Galeria Sztuki im. Jana Tarasina


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
bezchmurnie

Temperatura: 23°CMiasto: Kalisz

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 22 km/h

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama