- Performance jest sztuką żywą, dziejącą się w czasie i konkretnym miejscu. Osoba performera (grupa performerów) łącząc miejsce, przestrzeń i czas tworzy akcję, która jest prezentowana publiczności (drugiemu człowiekowi). W szczególnych przypadkach publiczność może być nieobecna lub pojęcie publiczności może być niezbyt jasne. Istotą performance’u jest przesuwanie uwagi widza na proces tworzenia, wywołanie u niego żywych reakcji i wyzwalanie silnego napięcia. Równocześnie staje się on płaszczyzną bezpośredniego spotkania, w której mocno odczuwana i przeżywana jest współzależność fizyczna, psychiczna i umysłowa – informuje Małgorzata Kaźmierczak, dyrektorka Galerii Sztuki. - Sztuka performance już w swej początkowej fazie, pojawiając się wyłącznie na marginesie sztuki, była prezentowana w miejscach mniej ważnych, zdegradowanych, opuszczonych, nieistotnych dla sztuki rynkowej. W Polsce ten proces przebiegał podobnie – artyści unikali przede wszystkim tzw. galerii oficjalnych, instytucjonalnie kontrolowanych przez cenzurę i polityków. Jednak performerzy, podejmując akcje kontrkulturowe, zbliżali się do istniejących instytucji, wnętrz galerii, teatrów czy klubów, by stamtąd móc lepiej zaistnieć w świecie sztuki. Wykorzystując swoją obecność na marginesie, sztuka performance niespodziewanie stała się potężną siłą zdolną do emisji ważnych i krytycznych wypowiedzi.
Artyści, którzy w listopadzie wystąpią w Kaliszu są jednymi z najciekawszych przedstawicieli performerskiego świata. Pierwszym z nich będzie Paweł Kwaśniewski, który spotka się z kaliską publicznością 5 listopada o godz. 18.00. Do Galerii zawitają w listopadzie także: Omar Ghayatt (Berno, Szwajcaria) Irma Optimisti (Finlandia) i Jeffery Byrd (Cedar Falls, Iowa, USA).
Paweł Kwaśniewski (na zdj.) obchodzi w tym roku 30-lecie pracy artystycznej. Artysta, absolwent Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, od 1984 roku zrealizował ponad 300 performance’ów wystawionych w muzeach, centrach sztuki i galeriach w ponad 60 krajach na 5 kontynentach.
Kwaśniewski jest performerem wyjątkowym w sztuce polskiej i europejskiej. Posługuje się ironicznym, absurdalnym, równoległym komentarzem do działań realnych i ta konstrukcja performance’u jest stała. Zarówno komentarz, jak i akcja przybierają różne formy, niektóre z nich czasem się powtarzają. Kwaśniewski mówi o sobie, o sztuce, o różnych formach przetrwania. Mówi o tym, ile go kosztuje sztuka, pośrednio mówi także o zakłamaniu w sztuce. Dość często jednak opowiada wymyślone przez siebie surrealistyczne, bajkowe, absurdalne opowieści w formie ronda - powtarzających się zdań, sytuacji i obrazów z narastającymi zmianami. Zmusza uczestnika performance’u do podążania za jego wyobraźnią. Dowcip, absurd, bezradność i towarzysząca temu niekontrolowana reakcja rzeczy materialnych są performerską całością. Paweł Kwaśniewski jest jednym z nielicznych artystów na świecie, którzy potrafią mówić autoironicznie o swojej twórczości i o swoich błędach performerskich podczas dziejącego się na żywo performance’u.
MIK, fot. organizator
Napisz komentarz
Komentarze