Finałowa lista spektakli to efekt prac Komisji Artystycznej, której członkowie przez ostatnie miesiące obejrzeli kilkadziesiąt przedstawień zgłoszonych do III edycji konkursu "Klasyka Żywa". Mogły brać w nim udział inscenizacje tekstów powstałych przed 1982 rokiem. Komisja w składzie: Jarosław Gajewski (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Agnieszka Korytkowska-Mazur, Paweł Paszta i Waldemar Raźniak zadecydowała, że podczas 43. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Żywa" zaprezentowane zostaną następujące spektakle:
- "Chłopi" Władysława Stanisława Reymonta, reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie;
- "Dziady - Noc Druga" Adama Mickiewicza, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu;
- "Noce i dnie. Tom VI: Nie wiem, o czym jest jutro" Marii Dąbrowskiej, reż. Seb Majewski, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;
- "Słowo o Jakóbie Szeli" Brunona Jasieńskiego, reż. Michał Kmiecik, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
- "Sposób na Alcybiadesa" Edmunda Niziurskiego, reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie;
- "Tajny dziennik" Mirona Białoszewskiego, reż. Wojciech Urbański, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy;
- "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego, reż. Jan Klata, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Przedstawienie te powalczą o główne nagrody festiwalu i konkursu, który odbędzie się w kwietniu. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład - jak co roku - wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy. Podczas festiwalu swoje nagrody dla twórców przedstawień niezakwalifikowanych do finału ogłosi także Komisja Artystyczna. Jej członkowie wręczą również Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe.
Konkurs "Klasyka Żywa" organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.
RK, fot. Bartek Warzecha
Napisz komentarz
Komentarze