Projekt „Brama do la Strady” jest rozbudowanym i zróżnicowanym cyklem warsztatów skierowanych do wszystkich młodych ludzi, którzy są zainteresowani szeroko pojętym teatrem ulicznym. W ich ramach doświadczeni artyści z czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej dzielą się swymi doświadczeniami, pokazują najlepsze sposoby na psychofizyczny rozwój aktora oraz prezentują najważniejsze, a zarazem, najskuteczniejsze w plenerowych widowiskach, środki wyrazu.
David Fekete i Ferenc Cservenka z węgierskiego teatru ESZME (Europai Szabaduszo Muveszek Egyesulete) namówili młodzież na bardzo trudne ćwiczenia akrobatyczne w parach, które wymagają nie tylko siły i odwagi, ale także wzajemnego zaufania partnerów oraz stworzenia duchowej i cielesnej jedności.
Zuzana Smolova i Alessandro La Rocca z czeskiego Teatru Continuo w swej warsztatowej propozycji położyli nacisk na ćwiczenia ułatwiające znalezienie autentycznej, osobistej ekspresji. Droga do niej wiedzie poprzez dość żmudne ćwiczenia oddechowe i wokalne oraz fizyczne, uruchamiające niemal każdą cząstkę ciała.
Monika Necpalova ze słowackiego Thalia Teatro zaproponowała pracę nad każdym najdrobniejszym elementem spektaklu inspirowanego jedna z legend Tar Wysokich. Poprzez ruch, muzykę, wspólne tworzenie kostiumów i masek młodzi ludzie uczą się, jak przy pomocy dość prostych środków zbudować nabrzmiałe znaczeniami widowisko.
Reprezentujący Polskę Mikołaj Wiepriew, wspierany przez Dominikę Juchę z Teatru Nikoli postanowił z warsztatowiczami przygotować spektakl nawiązujący do tragedii, którą przeżył Kalisz w 1914 roku. Wydarzenia umieścił jednak w szpitalu Św. Trójcy, który – na potrzeby widowiska – przeobraził się w placówkę dla umysłowo chorych.
Teatralne zajęcia „Bramy do La Strady” odbywają się w Centrum Kultury i Sztuki oraz w Młodzieżowym Domu Kultury, a także w plenerze, gdy tylko pozwala na to pogoda. Realizowane w ramach warsztatów prezentacje bądź przedstawienia będzie można obejrzeć w piątek i w sobotę (6 i 7 czerwca) podczas 21. Międzynarodowego Festiwalu Artystycznych Działań Ulicznych „La Strada”.
Robert Kuciński, fot. autor
Napisz komentarz
Komentarze