Kultura dostępna w sieci
Ograniczenia wynikające z pandemii zmusiły kadrę kultury do niemal całkowitego przeniesienia swoich działań do świata online. Korzystając ze wsparcia zorganizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w formie programu “Kultura w sieci”, biblioteka w Kaliszu stworzyła edukacyjną grę internetową, opartą na historycznych materiałach źródłowych.
Pomysł na stworzenie gry online narodził się z chęci przedstawienia losów kaliskiego podróżnika w angażujący i atrakcyjny dla młodzieży sposób. Gra łączy więc kontekst historyczny ze współczesnym, zabawnym stylem narracji i elementami znanymi młodzieży ze świata wirtualnego, np. okienkiem czatu, za pomocą którego Szolc-Rogoziński komunikuje się z napotkanymi podczas podróży postaciami.
Nauka historii przez zabawę
Na bazie informacji i zdigitalizowanych dokumentów przygotowanych przez pracowników biblioteki stworzono wielowątkowy scenariusz z podziałem na cztery etapy podróży: XIX-wieczny Kalisz, Paryż, rejs po oceanie, Afryka. W każdym z nich gracz, sterujący postacią podróżnika, musi zmierzyć się z zadaniami, do których wskazówki odnajdzie w archiwalnych zdjęciach, mapach oraz stworzonych przez bibliotekę podcastach.
Dodatkowo, przedpremierowo, biblioteka zorganizowała międzyszkolny turniej, w którym uczniowie walczą o pierwsze miejsce w rankingu. “Zróbmy coś do sieci o naszym Szolcu, powiedzieli bibliotekarze” - wspomina początki przedsięwzięcia Robert Kuciński, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Adama Asnyka w Kaliszu. - Pomyślałem wtedy o stworzeniu gry dla młodzieży, dla której świat wirtualny jest naturalnym obszarem poszukiwania i zdobywania wiedzy oraz o tym, że gra może być atrakcyjnym narzędziem pomocniczym dla nauczycieli historii czy geografii. Wiedziałem, że mogę liczyć na Monikę Sobczak-Waliś i Arkadiusza Błaszczyka, którzy już wcześniej popularyzowali postać podróżnika z Kalisza i znają jego życiorys na wyrywki. Wystarczyło znaleźć ciekawą internetową narrację i ludzi, którzy ją dla nas stworzą - dodaje dyrektor.
Kulisy realizacji
Całość wirtualnej przygody została zaprojektowana w stylistyce nawiązującej do ilustracji książkowych, co tworzy pomost pomiędzy światem cyfrowym a rzeczywistym.
Współautorem projektu jest warszawskie studio programistyczne Panowie Programiści, które specjalizuje się we współpracy z branżą kultury. Panowie Programiści odpowiadali za zaprogramowanie gry oraz koordynację prac na wszystkich etapach realizacji: stworzenie konceptu, kreacji oraz development. Layout gry, autorskie ilustracje oraz user experience został opracowany przez zespół Sparing Digital Consulting. - Podczas pracy nad konceptem kreatywnym gry zależało nam na stworzeniu wyjątkowego doświadczenia użytkowników. Każdemu elementowi wirtualnej podróży, od ilustracji, po towarzyszące postaciom efekty dźwiękowe, poświęciliśmy maksimum uwagi i zaangażowania - mówi Adrian Hołota, współzałożyciel studia Panowie Programiści i Sparing Digital.
Premiera odbędzie się 26 października o godz. 20.00 w formie relacji online, dostępnej na facebookowym fanpage’u biblioteki: https://www.facebook.com/events/763162700902866. Podczas wydarzenia, twórcy wspólnie opowiedzą m.in. o inspiracjach i etapach powstawania gry.
Link do gry będzie aktywny od godziny 20,00: https://zkaliszadokamerunu.pl
AW, MBP w Kaliszu
Napisz komentarz
Komentarze