Z jedenastu spektakli siedem to przedstawienia konkursowe. Hasłem przyświecającym tegorocznemu Festiwalowi Sztuki Aktorskiej jest „zespołowość”. Gospodarze Kaliskich Spotkań Teatralnych postawili na takie spektakle, które kładą nacisk na nie pojedyncze kreacje, a pracę całego zespołu aktorskiego. - Do konkursu trafiały takie spektakle, które akcentują nie teatralnych solistów i nie teatralne gwiazdy, wielkie nazwiska, ale zespół jako fenomen, podstawę istnienia teatralności – mówi Weronika Szczawińska, kierowniczka artystyczna Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. - W niektórych z nich nie ma zupełnie głównych ról bądź podziału na role główne i poboczne. W niektórych pomimo wystąpienia jakiejś prowadzącej postaci, tak naprawdę dynamika całego zespołu pozostaje również bardzo silnie wyakcentowana.
Kaliskie Spotkania Teatralne otworzy premiera przygotowana przez kaliski Teatr – to „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”. Spektakl oparty na książce Doroty Masłowskiej to nie jedyna teatralna adaptacja polskiej literatury współczesnej – widzowie zobaczą też m.in. „Morfinę” na podstawie powieści Szczepana Twardocha, czy – poza konkursem – „Jeżycjadę” na podstawie serii książek Małgorzaty Musierowicz. To oczywiście nie wszystko. Obok spektakli stawiających na zespół organizatorzy festiwalu zapraszają na popisy solistów – monodram „Podwójne solo” Jana Peszka i – na zakończenie KST – „Chopin bez fortepianu”, muzyczny Barbary Wysockiej, która wystąpi w towarzystwie Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka. - To takie wyjątkowe pokazy mistrzowskie i one z kolei zbudowane są na zasadzie radykalnie innej niż konkurs i główne hasło – podkreśla Weronika Szczawińska.
- W tym roku postawiliśmy nie na gwiazdy, lecz zespół jako fenomen, podstawę istnienia teatralności - mówi Weronika Szczawińska, kierowniczka artystyczna Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.
Nowe szefostwo teatru zapowiadało małe rewolucje – te widać na przykład w składzie jury. Obok profesjonalnego, trzyosobowego składu jurorskiego pojawi się też jury społeczne – to pięcioro kaliszan, których pracownicy teatru wybrali spośród kilkudziesięciu zgłoszeń. Jurorzy „społeczni” przyznają też swoją nagrodę. Tutaj także nie brakuje małych zmian – na liście nagród przyznawanych podczas KST pojawiła się bowiem nowa – imienia Ignacego Lewandowskiego, legendarnego aktora kaliskiej sceny.
Publiczność zobaczy m.in. Jana Peszka w monodramie "Podwójne solo"
Ceny biletów są dużo niższe w porównaniu do poprzednich lat – wahają się od 50 do 70 złotych (za bilet normalny). Sprzedaż ruszy na początku kwietnia, po świętach, w okolicach 9 kwietnia. Teatr zapowiada też szereg imprez towarzyszących – te mają być ogłoszone na dniach.
Przy okazji prezentacji programu Kaliskich Spotkań Teatralnych, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego pochwalił się także nowym logotypem. Identyfikacja wizualna kaliskiej sceny zmieniła się znacznie. Najlepszy projekt został wyłoniony w konkursie. - Najbardziej charakterystyczną cechą kaliskiego teatru jest położenie jego budynku nad rzeką Prosną, w centrum miasta – mówi Małgorzata Mostek, kierowniczka operacyjna w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. - Stąd też cały pomysł identyfikacji. Oparty jest na koncepcji kręgów na wodzie. W pierwszej kolejności to podkreślenie lokalności. Po drugie ta koncepcja to swego rodzaju komunikat: teatr oddziałuje na miasto, najbliższą okolicę, ale także wychwytuje to, co tu słychać i to, jak żyje miasto.
Nowe logo pojawiło się już na materiałach promocyjnych teatru. Podobny logotyp mają także Kaliskie Spotkania Teatralne. W budowie jest również nowa strona internetowa kaliskiej sceny. „Premierę” zapowiedziano na początek kwietnia, tuż po świętach wielkanocnych.
Mirosława Zybura, fot. autor, organizator
Spektakle
16 maja (sobota)
Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną / reż. Remigiusz Brzyk / Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (konkurs), premiera, Duża Scena
17 maja (niedziela)
Konferencja ptaków /reż. Ondrej Spišák / Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy (konkurs), 105 min., Duża Scena
Kosmologia rozdrażewska/reż. Wojtek Ziemilski, 50 min., OSRiR
18 maja (poniedziałek)
Jan Peszek. Podwójne solo, 150 min., Duża Scena
19 maja (wtorek)
Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś / reż. Wojciech Faruga / Teatr Polski w Bielsko-Białej (konkurs), Duża Scena
20 maja (środa)
Prezydentki / reż. Piotr Kruszczyński / Teatr Nowy w Poznaniu (konkurs), Duża Scena
21 maja (czwartek)
Morfina / reż. Ewelina Marciniak / Teatr Śląski w Katowicach(konkurs), 135 min., OSRiR
22 maja (piątek)
Podróż zimowa / reż. Paweł Miśkiewicz / Teatr Polski we Wrocławiu (konkurs), 115 min., Scena Kameralna
Afryka / reż. Bartek Frąckowiak / Teatr Polski w Bydgoszczy (konkurs), 105 min., Duża Scena
23 maja (sobota)
Jeżycjada / reż. Weronika Szczawińska, 50 min., Scena Kameralna
24 maja (niedziela)
Chopin bez fortepianu / reż. Michał Zadara / Centrala, 90 min., Duża Scena
Napisz komentarz
Komentarze